Sunday, August 15, 2010

Manuk A.K.A Ayam | animal | ertihidup


Manuk bermaksud ayam dalam bahasa Dusun. Kali nie kita borak pasal ayam kampung plak. Ayam kampung berbeza dari ayam bandar terutamanya dari segi "keliatan" daging dia. Macam gigit getah pun ada kenkadang tuh. Kalau yang pakai gigi palsu, adalah TIDAK digalakkan anda memakan ayam kampung kerana risau anda akan memalukan diri anda sinirik. Boleh tercabut oh.

Resepi kami di Kawiyan biasanya adalah sup ayam kampung. Di campur pla dengan lihing (air tapai), nikmatnya tak terungkap dengan kata2. Badan korang akan berpeluh dan panas. Resepi nie sebenarnya di amalkan untuk wanita yang baru lepas bersalin tuk membaik pulih perjalanan darah, tapi kalau lelaki nak makan, takde masalah juga. Sekali rasa mesti nak lagi.

15 comments:

Zairie Husin August 15, 2010 at 12:03 PM  

owh.. nice =)
my recent post:
ost epilog cinta.. jom layan =)

isare August 15, 2010 at 12:24 PM  

tenkiu..

fuzriown August 15, 2010 at 12:32 PM  

memang sedap tp x dek isi sngat...

Sudir Suichi August 15, 2010 at 12:32 PM  

manuk juga bmaksud ayam dalam bahasa bugis~~hehehe

isare August 15, 2010 at 12:34 PM  

@fuzriown - tulang tu bikin manis..hehe..
@sudir - oh ya ka? noted. tenkiu

BezBuddy August 15, 2010 at 12:42 PM  

peliknye resepi awk..slalu mak sy wat rendang aym kampung...ayam ayah sy jd mangsa...hehehe

isare August 15, 2010 at 12:50 PM  

itu yang paling mudah. tumis bawang merah bawang putih, campak halia bebanyak, taung air, taruk ayam, garam sket, lihing sket.. walllahhhh..siap..maklum la, kami kat sana semua lelaki. jadi simple2 punya resepi ja..15 min siap..hehehe

Gee August 15, 2010 at 9:09 PM  

pas ko mkn ayam mask lihing...msti ko tetidur2 kan bos...kalu sa ada paning2 la cket trus mcm dabel tu tiang rmh sa nmpak...ehehee

isare August 15, 2010 at 10:24 PM  

haha..trus berpeluh mcm lepas lumba lari. tapi sedap oh.. tp basao jugak la mantap... tu tuhau belum pandai lagi sy makan..blum besa dengan bau dia..tp telan jugak..

MRS Sufyan SHIeZAN August 15, 2010 at 11:08 PM  

uittss.. ko makan ke izha?.. lihing tu arak jg bah.. nananana...

isare August 15, 2010 at 11:31 PM  

menurut cikgu2 Dusun yg muslim di sini, lihing tu masih lagi di peringkat air tapai(yg dalam 1 minggu gitu). jadi masih boleh digunakan tuk masakkan. Yg xboleh kalau dah peram smpi 2 3 bulan dan dah di buat mentoku. Itu yg dorang pesan.

joey August 16, 2010 at 9:06 PM  

Huhu...
lama da inda makan ayam masak lining,
mantap wooo rasanya...
uina ko makan bosou (basao) jg ka??
ble tahan... :D

isare August 16, 2010 at 10:18 PM  

sy talan semua oh joey..asal cikgu2 yg muslim kata halal, sy sumbat masuk mulut..bosou di goreng pastu kasi pedas2 sket..perghh..sedap ohh..kalau yg mentah, sy ndak pandai..mok jugak goreng dulu..

MRS Sufyan SHIeZAN August 18, 2010 at 12:13 AM  

owh yakah dik.. enda pa lah kalu sudah rujuk pakar agama.. kalu halal.. maksudnya kak boleh teruskan tradisi inilah bila time berpantang.. hihi.. ya lihing tu campur di masakan sup tuk panaskan badan..mmg berkesanlah.. hihi

isare August 18, 2010 at 10:02 PM  

di semenanjung ada juga yg minum air tapai. jgn smpi mabuk ja. air daun ketum pun boleh bikin pening2(mabuk) tp org minum juga tuk darah tinggi. jadi kalau untuk kesihatan xpa. jgn la pla gi minum Tigerbeer atau montoku yg jelas2 arak. haha..

Islam itu mudah, tp jgn memudahkan Islam.

Related Posts with Thumbnails

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP