Sunday, August 22, 2010

Dapur Kayu | mylife | ertihidup

Walaupun kebanyakkan rumah di Kawiyan ini yang sudah menggunakan dapur gas, tetapi masih ada sebahagian kecil lagi masih menggunakan dapur kayu/kayu api untuk memasak. Tapi kalau di tanyakan pendapat aku, nasi yg di masak dengan dapar gas dengan dapur kayu, yang mana lebih sedap, aku pilih dapur kayu. Sedap sebab ada rasa n bau2 kayu. 

Itu mengikut perut aku la. Sebelum nie pernah jugak aku masak megi di tepi sungai guna kayu api, 2 bungkus gak la aku telan. haha. lain rasa dia, macam ada wangi2 kayu. 

Bebudak perempuan di Kawiyan di sini, boleh dikatakan semuanya mahir mengunakan dapur kayu. Kalau aku, terus terang nasi yg aku masak tu hangit. Korang mcm mana? 

23 comments:

hifazphat August 22, 2010 at 6:13 PM  

pnah kt umah tibe2 gas abis tgh mlm..
ms tu nk wat megi..
mak pun tb2 kuar idea bernas.. kite masak gna dapur gas je..
so layan je la..
sekali lame giler nk masak..
adesss penat tunggu!!!!!

Azmi August 22, 2010 at 6:26 PM  

hik3
pernah merasa jugak makan nasi yg ditanak guna dapur kayu.
mmg ada bau kayu api n asap api...air pun sama..best la jugak...

isare August 22, 2010 at 6:29 PM  

haha..nak hidupkan api tu yg sengsara, kalau dah hidup, nak kena kawal plak..Selamat Berbuka :D

Gee August 22, 2010 at 6:34 PM  

trus terang sa cakap bos...sa tia pndai masak gna dpr kayu...tu org yg expert ja tu pndai..my mum ckp nasib bek la ko kawin cigu...adesss

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal August 22, 2010 at 6:44 PM  

Kawiyan tu kat mane?

are roLL August 22, 2010 at 9:03 PM  

wah..teringt zaman arwah nenek dlu...pena gak try msak pkai dpur kayu...mmg pnat gile la... :D

isare August 22, 2010 at 9:34 PM  

kalau api terlampau besar, kompirm2 bulu tangan terbakar..wahahahaha

isare August 22, 2010 at 9:35 PM  

@nur - Kawiyan nie daerah di Ranau, Sabah.

Amyza_nia August 22, 2010 at 10:20 PM  

teringat masa kecik dulu..sebelum mampu beli dapur gas..saya sekeluarga pakai dapur arang...

Aniza August 22, 2010 at 10:23 PM  

Singgah balik. terima kasih singgah blog saya.

hmm..kalau tak reti memang susah memasak guna dapur kayu. memang bolehhangit jadinya tapi kalau pandai, taklah teruk sangat nak guna.

Kalau sudi, datanglah lagi blog saya.

isare August 22, 2010 at 10:28 PM  

InsyaAllah, kalau satelit tu xde wat hal, smpi jugak sy

anis hamzah August 22, 2010 at 10:37 PM  

best kan masak cara kayu mcm tuh.. time masak tu msti berpeluh2...mkn pon sedap..hehe

Bayu Kenangan August 22, 2010 at 10:46 PM  

teringat dulu-dulu masa kanak-kanak... inilah dapur untuk memasak.... habis muka pun naik hitam... kalau musim hujan nak cari susah sebab nak hidupkan api mungkin payah

isare August 22, 2010 at 11:08 PM  

@anis - sedap sbb penat n rasa berbaloi..sekarang mana da lagi, pulas tombol ja dah kuar api..hahah

@bayu - besanya mata mesti berair sbb kena asap..ala2 menangis..hahaha

Notami August 23, 2010 at 8:27 AM  

notami setuju! nasi yg masuk drpd dapur kayu lg sedap..tambahan pulak la dgn kepuasan brsusah payah nk masak tu..ble dh makan, tu yg rsnyer lg sedap tu!

Link

Tomato Gurl's Life August 23, 2010 at 1:11 PM  

cik tom tak reti masak guna dapur kayu...hehe...

afifah yusuf August 23, 2010 at 4:33 PM  

owh.btol ke?byk2 dapur kayu ke 1 je mcm kt ats ni?

Tcr Ain August 23, 2010 at 4:34 PM  

Boleh jer masak guna dapur kayu tu... belum cuba belum tau maa.... errr yg sebelah periuk kekuningan dlm botol air mineral tu hapa bende?

isare August 24, 2010 at 11:11 AM  

@Notami - sepinggan tak cukup oh..mesti tambah.

@Cik Tom - belajar la, kompirm bakal mak mertua sayang gila ngan ko.

@Afifah - setiap rumah ada 2 / 3 dapur kayu. Dalam gambar nie, itu dapur di kantin sekolah.

@Tcr Ain - rasanya itu minyak masak tu. bikin marak tu api.

DgurLinReD August 24, 2010 at 2:03 PM  

<----- tak pandai hidupkan api!! he he

isare August 25, 2010 at 4:55 AM  

@GgurLinReD - adedede...xpe, lighter kan ada.hehehe

Lina October 12, 2010 at 4:19 PM  

aku rindu btul mo mkn nasi kayu api nih..busku! ko suda try ka minum kopi yg air nya d masak pkai dapur kayu api..rasa sekali minta dua kali itu..hehe..

isare October 12, 2010 at 11:55 PM  

air kopi dapur kayu belum lagi..kalau megi dapur kayu, huhu..2 bungkus gak ohh..hihi..sadap..

Related Posts with Thumbnails

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP