Sunday, August 8, 2010

Kampung Puralai | MyLife | ertihidup


Gambar ini dirakamkan ketika aku join bebudak nie ikut dorang pulang ke kampung dorang. Perjalanan berjalan kaki ni mengambil masa lebih kurang dalam 2 jam sejauh 8KM. Itu pun sehabis laju aku berjalan. Aku rasa mcm nak tercabut je jantung aku. Tetapi bagi bebudak nie, inilah jalan yang dorang lalui setiap hari. Dorang bertolak seawal 5.00am setiap hari dan pada musim hujan, ada yang tidak dapat ke sekolah memandangkan sungai penuh dan menjadi besar menyebabkan denai2 yang selalu dorang jalan tenggelam. Keadaan yang berbukit bukau lagi la menambahkan penat yang sedia ada. 

Ada satu part dalam trip nie yang aku tak leh lupa, ada satu bukit yang aku kena daki. Rasa lebih dari 45 darjah tingginya. Banyak kali jugak la aku berhenti-henti sebab tak larat nak daki. Tapi sampai jugak la walaupun lambat. 

Ada jugak budak yang sampai dalam keadaan basah kuyup di sebabkan hujan masa nak datang sekolah. Memang tabah la bebudak nie, itu yang buat aku respek abis dengan dorang.

13 comments:

Mz Nik Zakiah August 8, 2010 at 5:22 PM  

hurm ada lagi masyarakat kita yang hidup dalam kesusahan.. puji semangat murid2 kamu kesekolah

isare August 8, 2010 at 6:02 PM  

Yup, mmg masih banyak. cuma kita terlepas pandang. hopefully satu hari nasib dorang terbela.

MRS Sufyan SHIeZAN August 9, 2010 at 3:22 AM  

ya...hopefully.. dulu pernah jg merasa mengajar student pedalaman, jalan becak..kalu time hujan terpaksa ikut kereta 4wheel.. minum air hujan...siap ada giuk lagi, elektrik pulak kena catu.. nasib baiklah kg sejuk... apapun all da best izha!.. ko juga laa..

joey August 12, 2010 at 8:17 PM  

Teringat masa2 kecik dulu,
jalanraya ada tapi mo shortcut juga ikut hutan...
rindunya... :D
mantap website ko izha...

isare August 12, 2010 at 8:37 PM  

@Sufyan - pengalaman sekali seumur hidup nie..bukan semua org boleh rasa...memula mmg akan rasa teruk, tp akan ada waktu, yg bila di fikir semula, boleh tersenyum sorang2..hahah

@joey - aku klu bab hutan nie, xde..tp klu bab sawah, ada. aku balik dari sawah dengan selut penuh badan pastu mak aku pun apa lagi, zass dengan rotan..hahah

jimah August 13, 2010 at 10:31 PM  

pergh.. ttbe cam sebak.. haish.. syukur ngan life skang.. alhamdulillah..

neway, tabah tol budak2 tu..

isare August 13, 2010 at 10:41 PM  

@jimah - masa memula sampai dulu, tergamam jgk oh..dulu ada yg makan ubi kayu lagi sbb xde duit nak beli beras..tapi sekrang dah ok sket sbb dah ada getah dengan kebun buah. bebudak tu kebal + kuat tahap gaban, dorang siap lari2 lagi tuk datang sekolah..masa aku ikut dorang, siap ajak lumba lari dalam hutan..

Cik Esah October 12, 2010 at 12:06 AM  

giler kentang r bebudak nie....
kalo aq mo 5 jam dlm p'jlnn tue...

isare October 12, 2010 at 12:17 AM  

hehehe...sbb tu dorang fit..kenkadang tgk makcik2 tu selamba je bawak barang2 penuh beg rotan tu..

raymondadam October 13, 2010 at 5:31 PM  

kecian dorg

isare October 13, 2010 at 5:59 PM  

tabah bebudak nie..lebih tabah dari kita..

adika November 8, 2010 at 12:07 PM  

saya meruapakn salah seorng budak yg pernah melalui jalan itu ketika saya msh brsekolh di sk Kawiyan suatu waktu dulu...ianya mjdi nostalgia yg tidak dapt kulupakn..

Welfred Peter December 7, 2013 at 7:22 AM  

inilah kg sya.... saya suda lalui semua ini.... memang sengsara tapi macamana kita mengenali erti hidup kn hihi ini cikgu dari sk kawiyan kn...

Related Posts with Thumbnails

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP