Wednesday, September 15, 2010

Rudai | Animal | Ertihidup


Di hutan Kawiyan nie banyak lagi binatang2 yang tak pernah dan jarang aku tengok. Antaranya Rudai nie. Kalau di kampung aku, kami panggil pok kek. Tapi dia cuma kaler perang dan ada mcm warna hitam di bawah leher dia. Dulu time aku kecik2, selalu jadi sasaran lastik menatang ni.

Menurut Cikgu Shahril, rudai ni tukar kaler ikut warna persekitaran dia. Ala2 macam chameleon gitu. lari pun laju jugak nie. Kalau terkejut je, terus dia top speed. Muka dia tu mmg semula jadi warna putih. Bukan sebab pakai mask atau buat facial. Hihi

13 comments:

Gen Fujita September 15, 2010 at 5:36 PM  

boleh tukar2 kaler, macam sesumpah gak ni, spesies kaum kerabat dia la ni

isare September 15, 2010 at 6:30 PM  

yup..sepupu sepapat kazen mazen sesumpah

zulkbo September 16, 2010 at 12:47 AM  

salam..
opocot!!
ada mengkarung la
he he..saya ni
penakut spesis cicak
larikkkk.....

isare September 16, 2010 at 1:00 AM  

zulkbo - kalau spesis cicak nie, kami di Kawiyan tak takut, cuma geli ja. cicak rumah cthnya, kalau masuk dalam baju, rasa kaki dia melekat di kulit...perghh..berdiri bulu roma ohh...

iQaChumel September 17, 2010 at 4:07 PM  

oh..nama dia rudai ke..?hee
eh..cantik la gambar gambar dlm blog ni

Gee September 18, 2010 at 10:35 PM  

ehh..bukan ni sepupu yg drg pngggil tokek tu ka..except yg ni ijau kaler dia..hee

isare September 20, 2010 at 11:36 PM  

1st skali..minta maaf sebab lambat reply komen..tak tenet..beruKband dah expired(pinjam adik pny)..

iqa - rudai tu dalam bahasa Dusun. tenkiu :D
Gee - yg tokek tu lebih mirip kepada cicak rumah..n ada bintik2 mcm demam campak gitu..heheh

Borneolady16 October 12, 2010 at 5:48 PM  

hmmm...

sa suka tengok ko punya gambar...apa model ko guna ambik suma gambar2 ni...sori ar sa tidak sempat baca semua entry ko..sa only sempat tengok2 pic ko sja..

http://aamory.wordpress.com

isare October 12, 2010 at 11:59 PM  

model yg biasa jak
sy guna Nikon D300s + lens 18-135(kitlens D80)

boost ISO sket, maka jadi la gambar ni..

Borneolady16 October 13, 2010 at 4:06 PM  

huh....

cantik and mantap ba gambar ko ni...

saya pun baru mo belajar...

nanti la sa kumpul bajet lu beli SLR mantap2 mcm kamurang ni..

isare October 13, 2010 at 6:01 PM  

bule ba...teda masalah..kita lepak di tamu pagi sana jalan gaya hari minggu amik gambar org..menabung amalan mulia..hiihihi

Borneolady16 October 14, 2010 at 5:44 PM  

Tamu jalan Gaya...sudah lama tidak p sana bah nanti ko amik lah gambar.for sure mesti dapat gambar yg menarik ni.

Itu laitu mo menabung dulu.

isare October 14, 2010 at 10:18 PM  

klu da extra, pass sama sy sket ah..sy "tolong" kasi simpan..hehe

Related Posts with Thumbnails

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP