Friday, October 8, 2010

Duit Poket | Mylife | ertihidup

Dulu masa gi sekolah, mak akan bagi aku duit dalam seringgit dua untuk beli2 barang n makanan waktu rehat n balik sekolah. Biasanya aku habiskan untuk beli sate ikan yg selalu di jual oleh wak jawa depan sekolah.

Di Kawiyan, pendapatan utama adalah menoreh getah, kalau tiba musim hujan, dorang tak leh menoreh, jadi lari budget la sket.

Ada ibu bapa yg sediakan bekalan makanan untuk anak2 dorang, ada jugak yg petik buah-buahan dan juga sayuran yang dorang tanam dan suruh anak2 dorang bawa ke sekolah untuk di jual dengan kakitangan sekolah. Harga selalunya dalam seringgit dua je. Murah bebenor la. Duit dari jualan inilah yg akan jadi duit poket bebudak nie.

Budak tahun 1 jual langsat



Budak prasekolah jual cili

42 comments:

diana October 8, 2010 at 4:58 PM  

ya allah..
bagus nye budak2 ni..
jual langsat ade..cili ade..
kompem la ade orang belikan..
kecik2 pandai cari duit dah..

hifazphat October 8, 2010 at 5:05 PM  

huhuhu.. ciannyer..tp bgs..dah pandai berdikari..

**byk giler cili sebungkus**

My New Life Begin.. Be a good Wife, daugther , Eldest sister and Future Moms.. October 8, 2010 at 5:05 PM  

kecil2 lagi sudah pndi niaga..
tapi mmg sudah trend
murid2 disabah begini..
disekolah ku pon ada mcm tu izha..

zalin October 8, 2010 at 5:09 PM  

kecik2 dah didedahkan dengan ilmu perniagaan..nnt dah besar tentu jadi ahli perniagaan yang berjaya..

isare October 8, 2010 at 5:09 PM  

@diana- kami la yg membeli..tambah2 lagi kalau musim buah..sepanjang masa makan buah je...
@hifazphat - cili putih tu sedap tuh..goreng smpi lembik pastu taruk ikan bilis..perghh..sedap...
@izan - kompirm math power sbb selalu pegang duit..haha

isare October 8, 2010 at 5:11 PM  

@zalin- harap2 pun begitu la..jgn dorang jual benda2 yg pelik2 udah la...

suhaila October 8, 2010 at 5:15 PM  

kawiyan ni kat mane..budak2 ni kecik2 dah kenal eri hidup..

kyle October 8, 2010 at 5:26 PM  

kawiyan kat ranau ker bro?

anak2 camnie la tau susah hidup dari kecik g, huhu

saff'sWords October 8, 2010 at 5:29 PM  

kecik kecik dh kena jadi canie. :'(

isare October 8, 2010 at 5:32 PM  

@kyle- yup, kawiyan di ranau
dorang lagi tabah dr kita..

@saff- dugaan hidup..nk buat mcm mana

@suhaila- kawiyan di ranau.

Gee October 8, 2010 at 6:31 PM  

sa klu ada budak2 kecil mcm ni meniaga konpem sa beli...bukan apa..sa tia tahan tingu wajah dorang..bikin sedihh..isskk

izha..kalu musim buah mimang konpem la ko mkn buah dr pagi smpai malam kan...mcm tu kelawar..hehehe

isare October 8, 2010 at 7:13 PM  

@gee- kelawar ka tu temuning...hahaha...ndakpun to gobuk..hahaha...makan buah ja 24 jam..ahaha..sy belik sbb leh makan ramai2 dgn cikgu2 sana..mcm picnic ja kenkadang depan bilik guru tu..

LadyBird October 8, 2010 at 7:17 PM  

bgsnye budak2 ni..

Lizzie Yasmin October 8, 2010 at 7:44 PM  

kecil2 lagi dah ajar ank berdikari

isare October 8, 2010 at 8:05 PM  

manala tau satu hari dorang ada bakat jadi usahawan

Gen Fujita October 8, 2010 at 8:40 PM  

masa kecik dulu pun pernah rasa, macam2 pernah jual kecil-kecilan kat sekolah, buah rambutanlah, tebulah, jual murah2 je

isare October 8, 2010 at 9:04 PM  

aku jual nasi lemak..tapi cikgu tak bagi sbb dia takut keracunan makanan..hehehe..so stop la lepas tuh..

Arifah HB October 8, 2010 at 9:05 PM  

Kesiannya ...

isare October 8, 2010 at 9:12 PM  

survival tinggi la bebudak nie..pandai je dorang cari duit...

Fantastic Ajane October 8, 2010 at 9:25 PM  

dulu pun sya hidup mcm ni juga... so this for me was so touching.. harap2 dorang pun jadi manusia berguna jg..:)

isare October 8, 2010 at 9:28 PM  

@Ajane- aminnn...hopefully semua berjaya..manatau ada yg jadi wakil rakyat nnt..

suffer8zine October 8, 2010 at 9:30 PM  

nice entri!!!

isare October 8, 2010 at 9:31 PM  

@suffer8zine- tenkiu bos.. :D

haszuraidah ishak October 8, 2010 at 9:47 PM  

kesian ade..terharu sebab bangga pon ade..semoga derang sumer trus rajen menimba ilmu..

Tcr Ain October 9, 2010 at 5:40 AM  

sate ikan tu yg unik... mmmm... sedap kot

isare October 9, 2010 at 5:46 AM  

@has- hehehe..harap2 la jugak..
@ain- sedap oh tu sate ikan..dulu belik smpi penuh tgn..secucuk sate ada 3 biji...jadi makan sket sementara jalan kaki nk smpi umah..hehe

ASaDa RyutaRo October 9, 2010 at 6:14 AM  

err.. Kawiyan kat mana ea?

kira ok lagi mak ayah diorang ni masih pentingkan pelajaran anak. ada sesetengah tu terus suh anak berhenti belajar..

Dark Half October 9, 2010 at 8:21 AM  

budak2 camni biasanya lebih appreciate life

Khairi October 9, 2010 at 9:35 AM  

tapikan... pd pandangan aku, itu lebih best daripada membesar di bandar...

sungguh!

Nur Hawa Mohd Zin October 9, 2010 at 10:11 AM  

semoga dengan menjual mereka ada minat nak jadi businessman bila dah besr..amin

OrkidscyL October 9, 2010 at 12:33 PM  

Kecik2 suda pandai bjual dn bdikari..
minta izin folow blog ni ya..

noor afzan October 9, 2010 at 12:51 PM  

sgt comel budak2 ini meniaga..=)

Myfrin's story October 9, 2010 at 6:32 PM  

Alalala...kesiannya, berjualan diorang....kecik2 lagi nolong sudah cari duit..........

isare October 9, 2010 at 8:02 PM  

semua cikgu2 n staf sekolah, sentiasa doakan yg nasib bebudak nie akan berubah. harap2 ada yg akan smpi ke Universiti dan berjaya la semuanya..aminn

mahirahnazlim October 10, 2010 at 12:40 PM  

huishh bgusnye budak tecik ni .
rajinn oo .
doa sy moga budak tecik ni dimurahkan rzki bljar tinggi2 kerja nagus eak :)

HaNTwO October 11, 2010 at 11:13 AM  

rajinnya dak kenit ni....moga kehidupan mereka2 seperti ni diberkati dan dimurahkan rezeki :)

isare October 11, 2010 at 2:19 PM  

Aminn

budakcomel October 11, 2010 at 4:03 PM  

huhu pernah menjual time skolah dulu,,dapat duit poket, musim buah jual buah kat cikgu2, jual pemadam, pensel kat kawan-kawan,,syokk

isare October 11, 2010 at 6:49 PM  

wah...mmg ada bakat bisnes man ko nie..teruskan usaha..

sam_extremist October 12, 2010 at 4:49 PM  

nie la erti hidup sbenar. . .

Borneolady16 October 12, 2010 at 6:36 PM  

hey lada kaler putih..sedap tu makan goreng ngan ikan masin.

well inilah dia erti sebenar satu kehidupan!!

aku pun pernah hidup mcm ni..

isare October 13, 2010 at 12:03 AM  

lada putih goreng sama bilis...perghh..sadap tuh

Related Posts with Thumbnails

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP